Meeslepende en gelaagde compositie die je meeneemt in de romantische gevoelens van Faust
De zaak van Susanna Margareta Brandt, die in 1772 werd geëxecuteerd wegens kindermoord nadat ze onwettig was geworden en haar kind had vermoord uit paniek over sociale uitsluiting, werd door Johann Wolfgang von Goethe gebruikt als sjabloon voor het Gretchen-complot in zijn menselijke drama Faust. De tragedie eerste deel (1808). Talrijke componisten hebben Faust op muziek gezet voor het muziektheater: onder hen Louis Spohr (1816), Hector Berlioz (1846) en Ferruccio Busoni (1925). De meest geciteerde versie is echter zeker die van Charles Gounod (1859). De meeslepende en gelaagde compositie neemt ons mee in de romantische gevoelens van Fausts verlangen naar Margarethe's liefde, illustreert de sinistere verleidingen van de duivel en leeft mee met Margarethe's lijden.
Gounods muziek toont een perfecte balans tussen dramatische climaxen en lyrische passages. Na de première in Parijs werd Faust al snel een wereldwijd succes. Regisseur Anthony Pilavachi (meest recentelijk Salome) onderzoekt in zijn productie de ontwikkeling van dit complexe vrouwelijke personage, dat ten onder gaat aan haar verleidbaarheid.
Inleiding op de voorstelling
45 minuten voor aanvang van de voorstelling biedt de dramaturgie op de volgende data een inleiding op het stuk in de glazen foyer van de theaterzaal. Entree is bij het ticket inbegrepen.