De Maaspoort stelt u graag voor aan De Toneelkring. Deze groep bestaat uit leden die zelf spelen, schrijven of regisseren in kleine en grote amateurtoneelgezelschappen uit de regio Venlo. Leden worden uitgenodigd om toneelvoorstellingen, repetities of lezingen van voorstellingen die in ons programma staan, in andere theaters te gaan zien om de voorstelling meer tastbaar te maken en hun mening als ervaren kijkers met ons te delen.
Sef en Anny bezochten A seat at the table in LUX Nijmegen. A seat at the table is 8 mei te zien in Venlo.
"Je denkt van jezelf niet racistisch te zijn en toch zeker niet te discrimineren. Kijkend naar ‘A seat at the table’ van Black Sheep can Fly begin ik steeds meer te twijfelen over de wijze waarop ik mijn gekleurde medemens tegemoet treedt. Maak ik me ook schuldig aan onbewust en onbedoeld rascisme? Ook ik begroet mijn zwarte medemens vaak overdreven hartelijk om te voorkomen dat deze denkt dat ik discrimineer. Nu is dit nog een onschuldige vorm van onderscheid maken tussen zwart en wit. De heren van A seat at the table maken mij duidelijk dat ze voortdurend vanwege hun huidskleur anders behandeld worden dan de witte mens. In de opvoeding hebben ze geleerd niet op discriminatie te reageren, te relativeren en te glimlachen. Maar op d’n duur na de zoveelste vernedering lukt dat niet meer. Dan zijn ook de kleinste goedbedoelde opmerkingen die het onderscheid maken niet meer te verdragen.
Het stuk begint met Yannick Jozefzoon die als succesvol aangepaste zwarte man in behandeling is bij een therapeut. Hij heeft een witte man die hem aankeek een klap verkocht. Omdat hij discriminerend werd aangekeken heeft hij doelbewust geslagen. “Hoe kan een zwarte man een relatie hebben met zo’n mooie blanke vrouw?” las hij in de ogen van zijn slachtoffer. Tot nu kon hij zich inhouden, dit was de druppel. ‘Ik sloeg omdat ik dat wilde’.
Nog een voorbeeld, een van de vele. Acteur Werner Kolf komt een treincoupé binnen, waar een man probeert zijn kinderen stil te krijgen. 'Kom op, nu koppen dicht...' - hij kijkt op, ziet Werner, en zegt: 'pas op, daar komt een grote boze zwarte man en die gaat jullie pakken!'
De speelstijl is open en de vierde wand ontbreekt. Het publiek wordt rechtstreeks aangesproken. Door humor en zang wordt de voorstelling niet zwaar. De acteurs spelen energiek met veel power. Het slot is indringend.
De vier acteurs Saman Amini, Ward Kerremans, Yannick Jozefzoon en Leandro Ceder zorgen er voor dat hun voorstelling nog lang in mijn hoofd blijft naklinken. Ook ik discrimineer maar ik weet niet hoe het anders moet. Bewust niet discrimineren kan ook discriminerend te zijn. Te verwachten is dat de clash tussen de culturen nog lang zal nog duren.
Rondkijkend in de zaal zie ik voornamelijk makkelijk toegankelijke witte mensen die open staan voor het thema van de voorstelling, ‘racisme en discriminatie’.
8 mei in de Maaspoort te Venlo."